onsdag 3 augusti 2016

Pengar

Jag tänkte skriva lite om pengar. Det är lite kontroversiellt och förbjudet att tala om pengar, men vad fan. Jag har nämligen funderat en del på skillnaden om en lever ensam eller i parförhållande.

För två år sedan var jag singel och jobbade med fast anställning på heltid samt lite extraknäck med undervisning. Lönen till mitt heltidsjobb var nu ingenting att hänga i julgranen, men jag klarade mej. Jag betalade hyran för min etta på 39 kvadrat i Esbo, jag unnade mej god mat och nöjen, lite resor ibland och slängde in ungefär 300 euro i månaden på mitt sparkonto. Jag ville köpa en lägenhet, för jag visste att med samma summa som jag betalade hyra så skulle jag ha kunnat amortera samma lägenhet. Problemet var att när jag gick till banken och försiktigt hörde mej för om detta skulle vara möjligt så gick de bara med på att bevilja lån till 90% av köpsumman. Och eftersom bostäder i huvudstadsregionen så skulle det ha betytt att jag borde ha haft besparingar på mellan 12-15000 euro. Det är ganska mycket fyrk. Fastän man sparar flitigt så tar det ca 5 år att komma upp till den summan. 5 år kändes lite långt bort. Den självklara lösningen är att låna fyrk av sina föräldrar, men det är ju inte alla som har föräldrar som kan slänga fram så mycket pengar bara.

En tid senare träffade jag han som jag bor med idag. När vi så småningom började gå i sambotankar så konstaterade jag att tja, tvåor är ju givetvis dyrare än ettor, men förhållandevis mycket dyrare är de inte. Dvs, det som två personer kan köpa är delat på två så mycket billigare än det som en person kan köpa. Innan vi gick och köpte något så bestämde vi oss för att prova på om man vi överhuvudtaget tycker om att bo tillsammans. Jag flyttade in i sambons lägenhet, en rymlig etta som han har köpt för 10 år sedan. Jag fick plötsligt bo mycket förmånligt och började spara avsevärt mycket mera pengar till min bostad. Fick också hjälp på traven av min pappa som hade fått arvspengar som låg och skräpade på ett vanligt konto utan att få ränta, så där hade jag också tur: mina färldrar kunde hjälpa till. Jag bytte jobb, och fick en lönförhöjning. Modest, men ändock.

Och nu sitter jag här, något år senare. De 10% medför inte längre några problem. Tillsammans med sambon kan vi titta på helt andra lägenheter än de som jag kikade på för två år sedan. Det är som natt och dag, från sökö till främre tölö. Min pojkvän skämtar att jag har gjort en klassresa och beskyller mej för att vara en borgerlig snobb med rödgrönt yttre. Att jag egentligen är helt vanlig finlandssvensk som vill bo på fancy adress och shoppa på Svenskt tenn. Det värsta är ju att han har lite rätt. Men alltså, jag är bara så fascinerad av hur stor skillnad några små aspekter gör. Det att jag a) har fått förmånen att låna pengar räntefritt av min pappa och b) fått bo mycket förmånligt i dryga 8 månader och därmed spara massor till bostadskontot och c) leva i ett parförhållande med en person med stabila inkomster som kan betala halva lånet. För två år sedan satt jag och räknade och konstaterade att om 3 år kan jag eventuellt köpa en etta i sökö eller om fem år kan jag eventuellt köpa en tvåa i irisvik och jag sparar och amorterar så in i helvete. Nu följer vi slaviskt med bostadsmarknaden och spanar efter antingen tvåor i främre tölö eller treor i Drumsö. Amorteringen kommer inte att bli så fruktansvärd heller. Banken tog emot mej på ett helt annat sätt när jag visade mitt sparkonto och när jag förklarade att jag ville köpa 50% av en bostad tillsammans med pojkvännen. De höjde inte på ögonbrynen när jag sa ett hurudant lån jag tänker mej. Skulle jag vara singel så skulle jag inte kunna drömma om att köpa en lägenhet i Främre Tölö, ett av Helsingfors dyraste områden. Nu är vår största frågeställning om det är vettigt att köpa litet i centrum eller om vi borde köpa lite större utanför stan i havsnära Drumsö. Båda är trevliga alternativ.

Funderar också på att det lika gärna som det kan gå den här vägen så kan det ju gå tvärtom. En kan förlora jobbet, bli sjuk, skilja sig eller vad som helst. Och på samma sätt som jag har haft flyt nu (bott förmånligt och sparat pengar) så kunde man ha haft oflyt en tid. Och det kan ha långtgående konsekvenser.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar